Tuesday, July 31, 2012

Invatarea limbilor straine - Cand incepem?

Mi-am dorit mult ca fetita mea sa invete limba engleza de mica, sa o invete usor, firesc, in paralel cu limba romana. Pentru aceasta am incercat sa ma informez in ce masura e posibil ca un copil mic sa deosebeasca cele doua limbi, sa nu le incurce, sa nu dezvolte intarzieri de limbaj etc, deoarece in anturajul meu, parerile erau impartite: unii sustineau ca un copil sa fie lasat sa invete limba materna pana la 3 ani si abia apoi sa adaugam alta limba, altii dimpotriva, sa mergem cu ambele limbi deodata, de la inceput.

Citind, mai mult pe internet, am aflat (inclusiv din filozofia Montessori) ca perioada optima de invatare a unei limbii straine este pana la 6 ani,  incepand de la nastere, de fapt din perioada intrauterina. De ce? Pentru ca pana la 6 ani, copilul se afla in perioada senzitiva pentru limbaj. De fapt, intre 0-3 ani are loc achizitia limbajului, urmand ca intre 3-6 ani, sa aiba loc sedimentarea limbajului. In aceasta perioada de pana la 6 ani, copiii invata usor, creierul lor este setat pentru achizitia limbajului in mod firesc (nu-i asa ca noi nu am facut eforturi constiente pentru a invata limba romana cand eram mici?), si astfel vor prelua si o a doua limba, din mediu, in special daca sunt expusi zilnic la acea a doua (sau a treia, etc) limba. Dupa 6 ani, copiii nu mai prind asa usor sunetele specifice unei anumite limbi, nu mai prind asa usor accentul, efortul depus pentru invatare va fi gradual mai mare, si interesul poate mai scazut.

Iata, de exemplu, acest articol despre dezvoltarea limbajului. Dupa observatiile Mariei Montessori, perioada senzitiva de achizitie a limbajului este incepand din luna a 7-a intrauterin si pana la varsta de 6 ani. De acceea, in aceasta perioada, copiii vor invata mult mai usor o limba straina, decat oricand in alta perioada din vasta.

De asemenea, acest articol - How young children learn English as another language - mi se pare foarte interesant.

Un alt articol pe acceasi tema, care l-am citit recent este acesta: How Children Learn Language: What Scientists Say. Aici se recomanda varsta de pana la 5 ani, pentru invatarea usoara si cu accent bun a limbilor straine de catre copii. Iar aici, un scurt video cu parerea specialistilor despre achizitia limbilor straine.

Noi am inceput cu engleza cand I. avea un 1 an. Din experienta noastra, putem spune ca I. a facut bine distinctie intre cele doua limbi, nu le-a incurcat. A vorbit foarte corect, de la inceput, pronuntand toate sunete bine, inclusiv pe 'r'. Cand a inceput sa lege propozitii nu a amestecat defel cuvinte din ambele limbi in acceeasi propozitie. Nu au fost probleme, de fapt, de pe la 2 ani si doua luni a inceput sa o ia inaintea copiilor de varsta ei, si in limba romana. Am avut impresia ca stiind o a doua limba a ajutat-o si la dezvoltarea limbajului in prima limba. Deci, experienta noastra cu introducerea devreme a unei limbi straine a fost pozitiva!

Voi, de la ce varsta ati inceput sa introduceti o limba straina copiilor vostri? Mi-ar place mult sa aflu care a fost experinta voastra cu invatarea limbilor straine!

Saturday, July 28, 2012

Barefoot Books - carti si video-uri

Cartile de la Barefoot Books sunt minunate! De fapt, cred ca sunt cele mai frumoase carti care le-am vazut pana acum, ca si text, ilustratie, mesaj, tot! Le recomand din suflet tutoror celor care cauta carti in engleza pentru copii, cu singura mentiune ca nu stiu cum se pot comanda, decat direct de la ei, online. Noi am imprumutat cateva dintre ele pe rand, de la Biblioteca Babel Center.
Ne-au placut mult cele din seria 'Bear', cum e 'Bear on a Bike', pe care o puteti vedea online aici!
(Fac o paranteza, pe acest site, Reading is Fundamental, gasiti si alte resurse pentru invatarea englezei, pentru copii!)
Am observat de o vreme ca cei de la Barefoot Books au pus pe Youtube mai multe dintre cartile lor, sub forma video. Le vedeti aici! Sunt foarte frumoase, imaginile sunt ca si cele din carti, textul e acelasi! Apropo de text, este perfect pentru invatarea notiunilor de engleza, este ritmat si repetitiv, usor de urmarit si retinut!
Preferatele I-nei sunt: Walking through the Jungle si The Animal Boogie! Vi le recomandam cu drag!

De prin vacanta ... Manastirea Izbuc

Am fost zilele trecute la Manastirea Izbuc, cea mai veche manastire din Ardeal. E un loc deosebit, in muntii Codru Moma. Drumul e asfaltat pana in manastire. Un articol minunat despre Izbuc a aparut in Formula As. Am avut marea bucurie sa aflam in biserica mare doua racle cu sfinte moaste, de la mai multi sfinti, printre care si de la Sfantul Nectarie de la Eghina, si Sfantul Serafim de Sarov.


Iar ieri ... am avut din nou bucuria revederii cu parintii slujitori ai manastirii Izbuc, care au venit in Beius, hramul bisericii de la spital, de Sfantul Mare Mucenic si Tamaduitor Pantelimon. La invitatia parintelui paroh, au venit 5 dintre parintii slujitori pentru a participa la Sfantul Maslu, aducand cu ei icoana Sfantului Nectarie si racla cu sfintele moaste!

Sosirea Parintilor Slujitori de la Izbuc
Cu Icoana Sfantul Nectarie si racla cu sfinte moaste
Inchinarea la Sfintele Moaste

Aprindem lumanari
Impreuna cu Grandma, pe care o iubeste mult, mult!

De prin vacanta ... Pestera Ursilor

Suntem in vacanta la bunici la Beius, in judetul Bihor. Daca in primele zile, am umblat pe strazi cercetand toti puii, cocosii, gainile, ratele, ba chiar si paunii din curtile vecinilor, am inceput sa facem si mici excursii prin imprejurimi - sunt multe obiective turistice in zona, foarte aproape de noi.
Azi am fost la Pestera Ursilor, la Chiscau. E foarte aproape de noi, in jur de 20 km. Multi turisti, chiar si straini. Mai multe detalii si multe poze din pestera, aici.

Pe drum
Mama, pasarelele canta altfel decat acasa!
Pisicute de jucarie cumparate de la tejghele.
N-am scapat fara cumparaturi ...
Ne jucam cu animalutele cumparate
Mai trebuie si odihna, nu?

Saturday, July 21, 2012

Language Learning: 5 Books a Day per Week (3) - French

Si, pentru ca de trei luni am introdus incet-incet si franceza in programul nostru zilnic (cu acordul si cooperarea I-nei, bineinteles!), incercam sa aplicam schema cu cele 5 carti zilnice pe saptamana, in franceza. Folosim carti imprumutate indeosebi de la Centrul Cultural Francez, cateva de la Biblioteca Judeteana pentru Copii si revistele ce le gasim la chioscurile de ziare. (Daca cunoasteti locuri de unde se pot comanda carti in franceza pentru copii, la preturi accesibile, chiar second-hand, va rog sa-mi spuneti! Multumesc!).

Legat de cele 5 carti alese, daca se intampla ca unele sa nu fie pe plac I.-nei, atunci nu insist, le citim o data si gata. Eventual le reluam ulterior la cererea ei. Cu 'forta' nu ii citesc, cand ceva nu o intereseaza, alegem altceva.

De exemplu, in video-ul de mai jos, I. 'lectureaza' una din cartile in franceza citite in aceasta saptamana, despre un pisoi pe nume Grigri. Am citit-o cam de 5-6 ori pana acum, la solicitarea I.-nei. O avem imprumutata de la Biblioteca Judeteana.


Friday, July 20, 2012

Language Learning: 5 Books a Day per Week (2) - Examples

Va povesteam in postul anterior despre regula celor 5 carti citite zilnic, timp de o saptamana, pe care eu o recomand mai ales in procesul de invatare a unei limbi straine de catre copil.
Mai jos sunt cateva exemple de carti care merg bine cu aceasta regula, de folosit la invatarea limbilor straine. Dupa cu spuneam, cartile vor avea preferabil caracter repetitiv, text putin, multe ilustratii, mai ales daca copilasul e mai la inceput cu acea limba straina. Cel putin una din carti e bine sa fie in versuri. Si cel mai bine e sa urmati interesele copiilor - daca au personaje preferate, cautati carti cu acele personaje, vor fi mai interesati sa urmareasca povestea lor. Discutati pe marginea imaginilor, puneti intrebari simple, faceti lectura placuta si interactiva!
Iata si exemplele (am adaugat link catre cele care se pot comanda online):

1. Dear Santa, de Rod Cambell. O carte superba, ca toate cartile de Rod Cambell. Povestea: un copilas ii scrie lui Mos Craciun sa-i aduca ceva special de Craciun. Iar Mos Craciun alege cate un cadou (care e ascuns sub 'lift-the-flaps' pe fiecare pagina), apoi se razgandeste, si alege altceva, pana in final alege cadoul perfect (nu va spun care e).




Dupa cum vedeti, textul e repetitiv ... urmeaza aceeasi structura si pe urmatoarele pagini. Astfel e mai usor pt copil sa inteleaga si sa retina cuvinte si fraze intregi.

2. That's not My Princess, de Fiona Watt. O carte cu diverse texturi de atins, cu text simplu si, din nou, repetitiv. Sunt mai multe in aceasta serie. Textul e dupa modelul: 'That's not my princess. Her ... is too...', urmand sa descoperim pe ultima pagina care e printesa cautata.



3. Polar Bear, Polar Bear, What do you Hear., de Bill Martin si Eric Carle. Sora cu Brown Bear, cartea are text simplu si repetitiv.

Iata si cartea citita, sa va faceti o idee:


4. Spot Bakes a Cake, de Eric Hill - Cartile cu Spot sunt perfecte pentru copii, sa-i ajute la invatarea englezei. De data aceasta textul nu e repetitiv, insa e simplu, usor de inteles si de dedus. Cartea e frumos ilustrata, cu 'lift-the-flaps', ceea ce face lectura mai interactiva, se pot pune intrebari, se poate discuta pe baza celor vazute si citite.



Adaug si desenul cu Spot care face un tort:


Si, in cele din urma - una din cartile noastre preferate:

5. We're Going on a Bear Hunt , de Michael Rosen - E o carte minunata, cu text repetitiv, copiii sunt incantati de ea!

Nu pun mai multe poze din aceasta carte, ci va las sa o vizionati mai jos, cartea e citita exact asa cum e in carte!
Am primit si noi linkul recent de la Daiana, multumim mult! (veti gasi pe blogul ei multe resurse pentru language learning pentru copii!)


In incheiere, iata un articol interesant, despre cum sa facem 'cititul' cat mai placut cu putinta!

Tuesday, July 17, 2012

Language Learning: 5 Books a Day per Week (1)

Despre regula celor 5 carti pe saptamana am citit prima data pe blogul The Imagination Tree, in urma cu un an, cand I. avea in jur de 2 ani si jumatate, si am constat ca era ceva ce noi faceam deja, pentru invatarea limbii engleze.
Dupa cum veti vedea in acel post pe blog, specialistii in early education recomanda sa citim copiilor prescolari 5 carti pe zi, pe parcursul unei saptamani. Deci vom alege 5 carti (noi sau deja stiut de copil), pe care le vom citi copiilor, toate 5 cartile in fiecare zi pe parcursul unei saptamani, urmand ca, saptamana care urmeaza sa alegem alte 5 carti pe care sa le citim zilnic. Cartile se recomanda a fi, bineinteles, potrivit varstei si interesele copilului, ilustrate, frumoase, cu text nu prea mult, preferabil text repetitiv si ritmic. Se pare ca acest program are ca efect dezvoltarea de literacy skills la copiii prescolari, ceea ce le va fi de mare folos ulterior, la scoala. Copiii vor retine cartile, aproape pe de rost, vor invata vocabular nou, etc.

Ceea ce noi faceam deja (si ulterior am adaptat programul conform sfaturilor citite in acel articol) a fost sa citim zilnic mai multe carti in limba engleza. De fapt, incepand cu varsta de 2 ani si jumatate, I. a inceput sa stea sa asculte povesti mai cu interes si pe perioade mai lungi de timp. Am decis ca ii voi citi numai in limba engleza, si am reusit sa ma tin de hotarare. Si atunci, seara, la culcare (dar si la amiaza, inainte de somn), aveam la indemana 4-5 carti in engleza pe care le citeam. Ea le alegea in care ordine sa le citim. Si stateam cateodata 30 de min sau mai mult, citind in engleza. Cititul acesta a facut minuni la ea, in ceea ce priveste invatarea englezei. Si mai ales, urmand ulterior sfaturile legat de cele 5 carti pe zi, pe saptamana, am inceput sa caut la biblioteci/librarii etc carti noi, potrivite, ilustrate, cu text ritmat. Am facut eforturi ca in fiecare saptamana sa avem carti noi, pentru ca imi cerea mereu, carti noi. A invatat foarte mult vocabular nou, citind 5 carti noi pe saptamana! Si nu, nu mi-am permis mereu sa aibe la indemana cate 5 carti noi, insa mai ales in perioada 2,5 ani - 3 ani, acest program al nostru de citit a avut un randament maxim. Stia cartile pe de rost.
I-a placut sa stea sa citim, de fapt nu s-ar fi culcat nicicum fara sa citim inainte. Si chiar daca uneori cerea inca o carte si inca una, ajungand la 7-8 carti pe seara si ora 11 noaptea, am lasat-o. Oricand a cerut sa citim ceva, i-am citit, la orice ora.

Si acum citim, in fiecare zi. Poate mai putin, si nu chiar asa multe carti noi, pentru ca deja vorbeste engleza bine. Citim si recitim ce avem, deja am reusit sa ne adunam mai multe carti in engleza. La inceput a fost greu, greu de gasit cartile si scumpe, insa a meritat. Cartile si cititul zilnic!

Iata cateva exemple de carti cu text repetitiv si ritmat pe care noi le-am folosit.

Saturday, July 7, 2012

Idei pentru joaca senzoriala - Provocarea Noriel

Inca de cand era fetita mea mica, am citit pe bloguri (mai ales pe cele americane), cat e de importanta este joaca senzoriala (sensory play) in dezvoltarea armonioasa a copiiilor prescolari. Explorand prin joaca diverse texturi, materiale, etc, copilul mic invata despre lume, folosindu-si toate simturile. Copiilor nu le este teama sa se murdareasca, dimpotriva, toti adora sa se joaca cu nisip, cu apa, sa sara in balti dupa ploaie, ba chiar si in noroi! Noi, adultii, suntem cei refractari la acest tip de joaca al lor, nui-i asa? Sa-i lasam deci pe copii sa exploreze o gama cat mai variata de materiale!
As dori sa arat mai departe cateva modalitati prin care noi am incercat sa promovam joaca senzoriala, in casa.

1. Fingerpainting
Da, pictam cu degetele. Cu degetele, cu palmele, cu pensulele si diverse alte 'unelte'. Marturisesc, e nevoie de spalat si curatat serios in urma unei sesiuni de fingerpainting, insa se merita, copilul va fi fericit sa atinga, sa simta, sa manipuleze vopselele pe foaie.
Am folosit tuburile de fingerpainting de la Crayola, luate de la Noriel, si am ramas fideli lor. Sunt de o calitate excelenta si ce e important, nu pateaza pielea.
Cand e vorba de fingerpainting, o las pe fetita mea sa experimenteze, nu doresc sa iasa un anumit desen. Ii pun la dispozitie diverse 'instrumente' pe care sa le incerce. Pensule diferite, burete, rola de intins vopseaua, etc. Stiati ca se poata picta inclusiv cu o ratusca?? De asemenea, am mai pictat pe folie de aluminiu, cu vopsea de degete, sau cu iaurt! Pe folie de aluminiu merge foarte bine sa folositi betisoare de vata, se pot trasa forme, se pot scrie litere, cifre, astfel adaugand un plus educativ activitatii senzoriale.
Acest tip de activitate ajuta mult la dezvoltatea coordonarii ochi-mana, la imbunatatirea motricitatii fine si chiar la dezvoltarea vocabularului, daca in timp ce se joaca, copilului i se vorbeste despre textura, culoare, amestec etc.
Iata cateva poze in actiune:
Intindem vopseaua cu rola
Mai adaugam vopsea si amestecam bine;)
Folosim betisoare cu vata pentru a desena
Foarte concentrata!
2. Joaca cu apa
Joaca cu apa are un efect calmant pentru copii. Se pot face o multime de jocuri, cum ar fi cel de tip Montessori, de a testa care obiecte plutesc si care se scufunda. Fetitei mele ii place mult acest joc si, de asemenea, ii place sa se joace cu ratustele ei plutitoare. O alta idee e sa dati un pic de culoare apei, si astfel se va transforma intr-un ocean! Cam asa a fost la noi, cand vopseaua ramasa pe degetele I, dupa sesiunea de fingerpainting, a colorat apa albastra. 'Uite, mama, e ca un ocean, adu-mi repede pestii!!'. Si i-am adus!

Oceanul!
Si vietuitoarele din ocean ...
3. Desen
De cand era I. mai micuta, i-am pus la dispozitie instrumente de scris si suprafete variate. Tot ceea ce am folosit in materie de carioci, creioane, creta, etc sunt marca Crayola.
Avem o tabla verticala dubla; pe whiteboad deseneaza cu markere, pe cealalta parte cu creta. Sau, ca alternativa la cartea de colorat, i-am intins o coala mare de hartie pe jos, si a desenat cu creioane cerate groase asa cum a dorit. Mi-a placut sa-i ofer moduri cat mai variate sa experimenteze cu culorile, intr-un mod cat mai open-ended.

4. Plastilina
Este un material senzorial minunat, mai ales ca exista mai multe tipuri de plastilina din care putem alege. Noi am incercat atat cea clasica, cat si lutul, dar si modelele mai noi de plastilina, cum e Moon Dough (aceasta din urma difera mult ca textura fata de cea clasica, e mult mai usoara, nu se usuca, si ofera o experienta senzoriala inedita). Am incercat sa facem si plastilina de casa, ne-a placut sa amestecam ingredientele - iata, din nou, o activitate senzoriala excelenta!

Iata cum am folosit noi recent plastilina Moon Dough pentru a face un acvariu!
Am captusit o cutie de pantofi cu plastilina Moon Dough albastra si am pus inauntru pestii de lemn pe care ii avem din puzzle-ul magnetic cu undita, cateva stelute (de mare, bineinteles!) si cativa arici de mare (adica pom-poms:)). Iata ce a iesit:
Acvariul e pregatit!
Bineinteles, I. a trecut imediat la treaba!

La treaba!
Nu mica i-a fost mirarea cand, a doua zi, a gasit alte 'vietuitoare' in acvariul sau!

Pestisori din pipecleaners
Pe acesti pesti i-am facut rapid din pipecleaners! I-au placut, s-a tot jucat cu ei, apoi a trecut la 'rascolirea' apei - a scos toata plastilina si s-a jucat cu ea!

Ia te uita, ii pot pescui!

5. Sensory bins
Ce este un sensory bin? Este o cutie mai mare, de preferat transparenta, care se umple cu diverse materiale, pe diverse teme, pe care copilul are voie sa le exploreze dupa cum doreste. Ca si baza pentru sensory bin se poate folosi orezul (simplu sau colorat), boabele de fasole, nisip sau orice altceva care poate  fi manipulat, turnat, transferat, etc.
Un sensory bin poate fi facut si in felul urmator. Am avut la dispozitie o cutie mare de pizza si am folosit-o ca suport pentru realizarea unei 'plaje'. Am pus in ea nisip gri de tip Moon Sand, scoici, un crab, si alte 'unelte'. Nici nu am apucat sa termin de aranjat, ca I. a si 'sarit' pe cutie!
A fost atat de incantata!
S-a apucat sa netezeasca terenul, pentru constructii!
Moon-sand are textura perfecta pentru a face forme!
Ce frumos a iesit castelul! Si steluta!
Jocurile senzoriale prezentate aici sunt ideale de folosit in zilele toride (sau ploioase) de vara, cand dorim sa oferim copiilor nostri optiuni creative de petrecere a timpului liber!

Copiii vostri cum se joaca? Ce materiale senzoriale folositi?

Despre provocarea Noriel, gasiti detalii aici.

Thursday, July 5, 2012

Summer Learning Fun (1)


Mi-a placut mult acvariul Ralucai (il vedeti aici); asa ca am incercat si eu o varianta asemanatoare. Am umplut o cutie de pantofi cu plastilina Moon Dough albastra (luata de la Noriel) si am pus inauntru pestii de lemn pe care ii avem din puzzle-ul magnetic cu undita, cateva stelute (de mare, bineinteles!) si cativa arici de mare (adica pom-poms:)). Iata ce a iesit:


Am pus undita la indemana si am invitat-o pe I. la joaca! Iata si o poza in actiune!


Activitatea am asociat-o cu doua desene in limba franceza, printre preferatele I.
Trotro care pescuieste:


Si Tchoupi, care isi construieste si el un acvariu.


Tuesday, July 3, 2012

Una, alta

Am lucrat azi cu un puzzle primit de la Raluca (multumim, din nou!) cu piese care contine numele animalelor de la ferma, formate din 3-4-5 piese, cu o litera pe fiecare piesa. Am ales cuvintele numai cu 3 litere (sunt mai multe decat apar in poza).


Am cercetat cu ce litera incepe fiecare cuvant si am incercat sa citim.


Am lucrat cu un joc senzorial imprumutat (multumim mult!), copilul trebuie sa potriveasca piesele dupa textura. Pe fiecare piesa este un material diferit, iar tabla in sine are aceleasi materiale cu care se potrivesc piesele. Copiii mai mari pot face acest joc legati la ochi. Este un material in stil Montessori.


Si un puzzle de lemn, in straturi, cu tema corpului uman. Pe I. o intereseaza din ce este alcatuit corpul nostru, m-a intrebat daca si pisicile au schelet, ca si noi oamenii.


Si o mica discutie. Ei ii place mult sa discute, aici povestea ca, in urma cu o seara, a intrat un fluture in bucatarie, iar bunica (Grandma) a incercat sa-l dea jos de pe perete cu o matura :)


Carti cu Topsy si Tim

Pe gemenii Topsy si Tim i-am descoperit intamplator, intr-o carticica mai veche. Ne-a placut mult cartea si mai tarziu, cand am zarit online si alte carti noi cu Topsy si Tim, le-am cumparat. Gemenii Topsy si Tim sunt copilasi de varsta gradinitei, care ne invata despre cum sa avem grija de animalele de companie, despre cum e la spital, etc etc. Le gasiti pe Okian. Noua ne plac, iar ceea ce apreciez eu la ele este asemanarea cu situatiile reale din viata copiilor nostri. Eroii cartilor sunt copilasi adevarati (nu animalute vorbitoare), care merg prima data la dentist, sau cu trenul, cu avionul etc. Astfel, cu ajutorul acestor gen de carti, ii putem pregati pe copiii nostri pentru situatii similare (prima vizita la doctor, etc).


Din cate vad, acestea le au in stoc. Le avem, sunt carti cu stickere, fiecare pe alta tema, la un pret mai mult decat accesibil. Asa arata "Topsy and Tim have a Birthday party", dupa ce am lipit abtibildele :)




Si, am descoperit recent ca exista si desene animate cu Topsy si Tim! Le gasiti pe Youtube, si au exact acelasi continut ca si cartile. I. i le plac mult! Sunt mai vechi, insa frumoase, vi le recomand pentru copiii vostri mai ales daca preferati mai degraba engleza britanica, in locul accentului american.

Monday, July 2, 2012

Pre-Reading Activities

Am incercat azi sa ne re-intram in ritm, acum ca I. se simte mai bine. Am facut cateva activitati de pre-reading, am iesit la joaca in curte, am cantat cantece in timp ce ne dadeam in leagan, iar apoi am revenit in casa unde i-am facut I. un mic cort peste doua scaune, de care a fost taaare incantata. A zis ca acum are si ea cont ca si indienii din Youkaidi, si s-a jucat pe iPad inauntru in cort.

Pentru pre-reading, am printat de la PreKinders.com acest set de carduri cu beginning sounds. Copilul trebuie sa aleaga care din cele doua imagini de pe card incepe cu litera scrisa pe card (de fapt sunetul de inceput).
I. a invatat de curand sa recunoasca sunetul cu care incepe un cuvant (in limba engleza), imi spune singura, si cand ne jucam altceva, cu ce sunet incepe cate un obiect. Ii face placere, deoarece e acum sigura pe ea. Acum cateva luni, acest fel de exercitiu era greu pentru ea, si nu era dispusa sa il faca. Nu am insistat atunci, am reluat recent, si acum se pare ca e pregatita pentru aceste exercitii.
I-am pregatit cateva monede, si i-am aratat cum va face, va pune o moneda pe imaginea (cuvantul) care incepe cu sunetul indicat pe fiecare cartonas.


A inteles repede si a facut singura. Primele cuvinte le-am spus cu voce tare, dar apoi nu am mai spus nimic, am lasat-o sa lucreze. Nu a fost nevoie sa rosteasca cuvantul, a stiut singura.


Apoi am facut cateva pagini (tot activitati de pre-reading) dintr-un caiet de lucru pe care prietena noastra Raluca ni l-a adus din Anglia. Este in genul caietelor de lucru ce se gasesc la noi, dar este in engleza. Este exact ce avem acum nevoie, multumim mult, Raluca!



Apoi a vrut sa-i dau iPad-ul, in cortul indienilor :) Nu se prea vede, ca e intuneric in cort! In poza, se juca un joc de matching, pe perechi, pe culori, etc.


Apoi i-am dat sa faca un joc de potrivire de sunete de inceput la cuvinte/imagini, deci pe tema ce am lucrat inainte. S-a descurcat binisor, de obicei cand stie ca e filmata nu mai e atenta si pune la nimereala. Toate ca toate, a fost un exercitiu bun.


Iar aici, face un joc tip Memory, trebuie sa descopere perechile identice. Sa se joace memory a invatat singura pe iPad, ulterior am inceput sa jucam memory si cu carduri propriu-zise.

Sunday, July 1, 2012

Preschool Concepts: Opposites

Zilele trecute am repetat cuvintele cu sens opus, antonimele. S-a nimerit sa avem cateva carticele exact pe aceasta tema, a fost o ocazie buna de a repeta antonimele deja cunoscute de I, si de a invata altele noi.

Iata materialele pe care le-am folosit: o carte in engleza, una in franceza, ambele de la biblioteci, si un joc de potrivire, cumparat tot de pe picassa, de aici. Cartea 'Contraires' este de la Centrul Cultural Francez si i-a placut mult I.


Cartea 'Big and Little', din seria 'First Skills with Ladybird' - noi o avem imprumutata de la Biblioteca Babel Center. Iata cum arata cartea in interior. Are un limbaj simplu, usor de inteles de catre copii.



Si inca o carte despre antonime 'Is This Your Scarf? A Book About Opposites', de data asta sub forma de povestioara, luata din acelasi loc ca si jocul de potrivire. E o editie mai veche, nu stiu daca se gaseste de comandat.



Si, deoarece I. a luat din nou azi la rasfoit carticica cu Big and Little, am 'provocat-o' la o mica discutie ;)