I've decided to teach my daughter to the English alphabet first, hopping that she would learn to read in English with me at home first and then later on, learn to read in Romanian when she goes to school.
I've spent a lot of time on the internet, hoping to find out how the British/American kids learn to read, what systems are out there. I seen diferent systems, approaches, manuals - that I did not have access to, so I had to eventually put things together and find a way that would work for us.
Reading through homeschooling blogs and not only, I have come across
several things that I'm listing down here, hoping that they would help
other moms, too.
Cand am ajuns la etapa de invatare a literelor, am decis sa o invat
pe I. literele in limba engleza, cu speranta ca va invata sa citeasca in
engleza acasa (inainte de a merge la scoala), iar ulterior, la scoala,
sa invete sa citeasca in romana.
M-am petrecut o groaza de timp pe Internet, incercand sa vad cum invata copiii englezi/americani sa citeasca. Care e sistemul? Am vazut ca nu e chiar ca la noi, un abecedar si gata, am vazut mai mult manuale, unele pentru scoala, altele pentru homeschooling, si tot asa. M-a apucat disperarea, mi se parea ca nu reusesc sa pun eu un sistem cap la cap, care sa ne fie de folos, care sa ni se potriveasca. Access la manuale straine nu prea avem, si tot asa.
Am aflat unele lucruri pe care vreau sa le prezint in continuare,
poate sunt de folos si altor mamici. Eu nu sunt profesoara de engleza de
meserie, deci imi cer iertare de pe acum daca mi-au scapat lucruri
esentiale si daca gresesc. Si de asemenea daca nu ma exprim in termenii
corecti! Va rog sa ma corectati!
1. The Alphabet - learning Letter Sounds vs. Letter Names
Invatam sunetele literelor mai intai
When we start teaching the child the letters, it is a good idea to teach 'letter sounds' first (the phonics approach) and then later on, after the child had learn to read, teach him the 'letter names'. I have seen this system in Montessori preschools as well. We have used Starfall.com with great success for this.
We also used the phonics DVDs from Leapfrog, a toy laptop that would say letter sounds, rather than letter names, and iPad apps.
I have also noticed that it is recommended to teach lowercase letters
first (including in Montessori settings), since in print, books,
magazines etc - you will see way more lowercase letters than uppercase.
Cand incepem invatarea literelor (in engleza), se recomanda a
invata copilul numai 'letter sounds' (phonics). Nu 'letter names', si nu
amandoua deodata. Pentru ca ii va fi mult mai usor sa lege literelele
sa formeze cuvinte, stiind sunetul asociat literei. Ca si exemplu, la
laptop-urile pentru copii in engleza, la litera A, va zice 'Letter A
makes the sound 'a''. Foarte bun in acesta directie e programul Starfall, folosindu-l, copilul va auzi repetandu-se sunetul literelor, si nu denumirea lor.
Am vazut si gradinitele Montessori din SUA recomanda la fel, invatarea sunetelor literelor, si ulterior, mai tarziu denumirea.
La noi Starfall a prins foarte bine. Alte resurse pe care noi le-am folosit, au fost DVD-urile cu phonics de la LeapFrog si alte jucarioare electronice care apasandu-le, spuneau sunetul literei, si nu denumirea, aplicatii cu phonics pe iPad, etc.
Acum I. stie si letter names si letter sounds, si face diferenta dintre denumirea literei si sunetul care il face. Stie si literele mari si mici.
Ce am mai citit e ca se recomanda (inclusiv in Montessori), sa inveti copilul mai intai literele mici. Noi suntem obisnuiti sa-i invatam pe copii mai intai literele de tipar, insa in scris, in carti, reviste, etc, literele mici sunt cele mai folosite, nu-i asa? Mi se pare o recomandare buna, am incercat sa o urmam.
2. Beginning to read
Incepem sa citim
When the child knows the letter sounds, you begin to form short words, with 2 or 3 letters, that you show the child how to read/decode.
Se formeaza cuvinte scurte, de tip CVC (consoana-vocala-consoala), pe care copilul pregatit pentru aceasta va incepe se le decodifice. Pentru aceasta e important sa se cunoasca sunetul literei. De exemplu, incercati sa cititi cuvantul 'SUN', pe sunete S-U-N. E mult mai clar pentru copil.
Noi suntem in etapa asta, pe undeva. Facem cuvinte scurte pe care le citim, pe sunete, impreuna. Singura I. nu citeste inca, pe sunete, insa daca eu pronunt fiecare sunet, e atenta, si uneste corect sunetele si pronunta corect cuvantul de pe hartie. Deci auditiv, uneste sunetele in cuvantul corect. E inca mica, si nu vreau sa o fortez.
3. Learning Sight Words
Retinem cuvinte, fara a le citi
Along with the phonics method, you need to teach the child sight words, that the child will recognize by sight. The sight words are the most frequent used words in English language - and most of them are not decodable with the phonics method, so you will teach them with flashcards. More information, here: http://www.schoolsparks.com/blog/sight-word-flashcards-and-tips-for-early-reading
You start with the Dolch pre-primer list http://www.schoolsparks.com/assets/worksheets/pdf/reading-skills/dolch-sight-words-flashcards-201.pdf
Din cate am vazut, se invata sight words in paralel cu phonics, cititul pe sunete.
Sight words (cele din lista Dolch) sunt cuvintele cele mai folosite in limba engleza, si care cele mai multe nu pot fi citite pe sunete dupe metoda obisnuita. De aceea se recomanda a fi invatate vizual , prin flashcard, repetitie, etc.
Mai multe informatii, precum si listele de sight words, gasiti aici http://www.schoolsparks.com/blog/sight-word-flashcards-and-tips-for-early-reading
Noi am inceput cu lista Dolch pre-primer, care este pentru copiii de preschool (3-5 ani).
http://www.schoolsparks.com/assets/worksheets/pdf/reading-skills/dolch-sight-words-flashcards-201.pdf
Deocamdata merge bine, invatam cuvintele in stil flashcards si le repetam pe cele cunoscute.
Adina, am citit ieri seara articolul tau si toata noaptea mi-am dat "palme"...nu stiu cum mi-a putut scapa (desi am intors, efectiv, pe toate fetele posibile)adpectul importantei ordinii in care trebuie copilul sa invete literele. Norocul meu e ca M. a invatat inca abia litera A. E atat de logic ceea ce spui, intr-adevar, literele mici ar trebui predate mai intai! Eu sunt o convinsa rule follower, deci, urmatoarea lectie de scriere va fi pe lirelele mici. Am deschis si toate linkurile pe care le recomanzi tu, sunt fantastice, pe mine ma ajuta enorm!!! Deja de ieri, M. a lucrat putin de pe Starfall si i-a placut mult de tot! Multumesc din suflet pentru efortul tau de a aduna atata informatie, doar pentru a ajuta alte mamici si te felicit pentru modul fantastic in care iti cresti puiul (nu imi vine sa cred cat de multe stie deja pentru varsta ei - e fantastic!)
ReplyDeleteCamelia, multumesc pentru comentariu, incerc sa scriu pe blog ce mi-a folosit mie, bineinteles, tot asa, dupa multe zile si nopti de cautari, incercari, etc...
ReplyDeleteAcum, fiecare ia si aplica dupa cum i se potriveste mai bine, si dupa ce resurse are la dispozitie .. vezi si tu, cum ii place si M., cum le 'prinde' mai usor. Regulile le mai faci si din mers:)
O chestie voiam sa-ti zic, apropo de scris. Am vazut ca in metoda Kumon (e interesanta, da un search pe Google), literele se predau nu in ordine alfabetica, ci in ordinea literelor care sunt cele mai usor de scris. Se incepe cu litera L pentru asta. Am vazut ca si Carisa a inceput tot cu L, in programul ei de preschool http://www.1plus1plus1equals1.net/2010/04/raising-rock-stars-preschool/. Cumva, makes sense, pentru usurimea invatarii scrisului. Asa ma gandeam sa incep si eu cu scrierea literelor, mai catre 4 ani.
Da, Adina, gand la gand cu bucurie! Am stat de dimineata si am sapat, iar, pe net...in special pe la Montessori m-am uitat si am ramas uimita sa vad ca, nu numai ca nu se predau in ordine alfabetica, dar se si grupeaza cate 3/4 pentru a fi predate (asta ii da copilului posibilitatea sa lege acele cateva litere si sa vada concret cum se transforma in cuvinte, ceea ce mi se pare mai mult decat rezonabil!)Eu, deocamdata, am sistat cu M. activitatile astea, pana cand imi fac un program ca lumea, imi strang materialele necesare si doar apoi reincepem. Eu am decis sa incep de pe acum scrisul literelor pentru ca M. nu ii place in mode deosebit sa deseneze, ii plac mai mult trasatul liniutelor, chestii de genul asta si m-am gandit ca e bine sa-si mai antreneze manutele, macar cu cifre si litere. Mersi mult pentru tot!
ReplyDeleteBuna, Adina!
ReplyDeleteApropo de invatarea limbii franceze, poate gasesti ceva interesant aici:
http://web.mac.com/gmhbarbier/JournalMontessori/Journal_Montessori/Journal_Montessori.html
http://www.atelier-montessori.com/blog/
Pe blogurile respective gasesti si o multime de link-uri catre altele, tot de limba franceza, preocupate,de asemenea, de pedagogia Montessori. Asa ca,doua dintr-o lovitura :)!
Mie imi place mai mult franceza,dar uite ca am cam lasat-o deoparte,in favoarea englezei.
Spor!
Ramona
Ramona, multumesc pentru linkuri, ma uit! Speram ca poate mai intri si imi dai idei cu franceza, tin minte ca voi ascultati multa muzica in franceza etc ...
ReplyDeleteA prins franceza la I., nu ma asteptam, spune propozitii, incearca sa vorbeasca, vrea sa asculte muzica in fr, sa se uite la desene. Ma mir si eu dea ea. Trebuie sa ma pun eu la punct acum cu fr, sa putem merge mai departe.
Daca vrei, scrie-mi un mail la bogdana000@yahoo.com si mai povestim! Multumesc inca o data pentru linkuri!
Cu placere, Adina, o sa-ti trimit diverse materiale dintre cele pe care le am si ce mai gasesc de-a lungul timpului ...
ReplyDeleteDin pacate, nu prea mai facem ce faceam mai demult ... respectiv homeschooling, C. merge la o gradinita Montessori, e ok, iar eu m-am intors la serviciu. Ne vedem pe la ora 17 si pana ajungem acasa mai trece o ora, cel putin. De curand a murit mama, iar tata acum doi ani jumatate, asa ca sunt cam data peste cap.
Oricum, dupa cum spuneam, n-am acordat prea mare atentie studiului francezei pe net, bloguri si site-uri, dar cum gasesc ceva, iti trimit cu mare drag!
O sa incerc maine seara sa iti trimit cateva materiale pe adresa pe care mi-ai dat-o, dar nu neaparat legate de franceza.
Nu stiu daca exista in Timisoara, banuiesc ca da, doar e un oras atat de mare si de frumos, lantul Inmedio ... magazine de ziare de unde eu ii cumpar Clarei reviste in franceza ... poate gasesti si tu ...
Toate cele bune!
Ramona
Buna,Adina!
ReplyDeleteScuze ca nu am scris deocamdata, sunt foarte-foarte in urma cu toate.
In ceea ce priveste invatarea francezei, am gasit blogul asta:
http://ecole-et-cabrioles.blogspot.ro/search/label/Langage%203-6
unde,desigur,vei gasi adresele mai multor bloguri de lb.fr.
Toate cele bune!
R.
Ce bine e cand altii cauta, aplica si imi ofera "pe tava" ceva organizat! Mi-a luat mult timp sa gasesc ceea ce am folosit pana acum cu A., chiar aveam nevoie de ajutor sa nu mai caut ci sa stiu clar ce sa fac.
ReplyDeleteDa, si eu stiam ca se incepe cu litere mici, dar nu stiam de partea cu 3-4 deodata de la Montessori sau ce scriai tu despre Kumon (metoda de care am auzit, dar nu am cautat detalii ca nu m-a interesat, pana acum :P ).
Desi suna poate straniu dar... copiii invata sa scrie inainte sa invete sa citeasca, asa pare ordinea fireasca a dezvoltarii lor. Dupa ce reusesc sa citesc o carte foarte buna pe tema asta voi scrie si ce sta in spatele acestor afirmatii.
Iti multumim ca ne impartasiti, voi toate, ce faceti cu ai vostri!
Her Virgin dot this mournfull and Carnegie Mellon University, indicates
ReplyDeletethat when employers Embracement leisure-oriented
Blogging, it benefits the writing and share-out
of work-related Blog posts. preferably, he says he
told the boy America is motionless a did Sisera go? Budjette has succeeded in merging the existence of the only through by bloggers
who own no approximation what blogging really is.
Feel free to visit my site click here
each time i used to read smaller content which as well clear their
ReplyDeletemotive, and that is also happening with this piece of writing which I am reading now.
Here is my blog post; how to lose weight Fast
Pentru engleza puteti incerca seria Jolly Phonics. Este foarte interesanta metoda si se axeaza pe predarea sunetelor in paralel cu litera corespuzatoare, identificarea in cuvinte, etc.Sunetele sunt invatate in functie de cat de folosite sunt in vorbire
ReplyDelete