De mai mult de un an, am tot meditat asupra mecanismelor ce se petrec pentru ca un copil sa invete sa citeasca. Am citit despre mai multe metode - despre invatarea cu phonics, prin metoda Montessori dar si invatarea prin flashcards (metoda Doman). Hotarasem sa o invat pe I. sa citeasca in engleza mai intai - si am scris despre cum am inceput, si alte idei - in aceasta postare.
Cartea pe care eu am citit-o despre Metoda Doman se numeste 'How to Multiply Your Baby's Intelligence' si o gasiti pentru a o citi si descarca gratuit aici.
La inceput am fost foarte sceptica asupra metodei Doman de invatare a citirii prin aratarea rapida a unui set de flashcarduri zilnic copiilor mici, chiar foarte mici, sub un an sa citeasca. In cartea de mai sus se explica foarte clar detaliile acestei metode.
Am fost sceptica si pentru ca I. mea avea deja 3 ani cand am descoperit aceasta metoda, recunoastea toate literele (sunetele literelor) - si nu a parut defel receptiva la folosirea flashcardurilor pentru a invata cuvinte intregi.
In schimb acum, dupa un an si ceva, dupa ce a invatat sa citeasca pe litere (cu phonics), incearca sa citeasca cuvintele direct, fara sa le mai citeasca pe litere - si ii face mare placere cand citeste un cuvant direct, fara a-l mai buchisi. De fapt, sunt o multime de cuvinte pe care ea le recunoste acum vizual, nu pentru ca i le-am aratat ca flashcards, ci pentru ca le-a citit de mai multe ori. Si, mai mult, acum ii plac si flashcardurile -- am incercat zilele acesta sa-i arat cateva carduri cu sight words (the, look, like, - cuvintele care apar cel mai des in limba engleza, si care se decodifica mai greu cu phonics/pe litere, avand reguli specifie.) - si a reactionat foarte pozitiv la ele, chiar jucandu-se ulterior pentru a forma mici propozitii singura.
Cand mi-a cazut zilele trecute ochii pe acest articol - How Children Learn to Read - in sfarsit am gasit raspunsuri la dilemele mele! Mai cu seama, acest paragraf, pe care il citez mai jos:
"Beginning readers use one section of the brain to link the phonetic
sounds to the appropriate letter, and a second section to turn them into
words. It's a process that takes some time, which is why children
learning to read often read very slowly. But then something interesting
starts to happen: a third section of the brain begins to take over. This section helps the child build a permanent registry of familiar
words that can be recognized on sight. This enables them to read by
seeing the whole word instead of stopping to sound it out every time
they see it. Reading eventually becomes effortless."
Deci, cu alte cuvinte, dupa ce citesc de mai multe ori aceleasi cuvinte, copiii le retin, vizual si le vor citit direct. Bineinteles, are sens, nu-i asa, nici noi adultii nu stam sa buchisim pe litere cuvintele, ci le citim dintr-o privire, de fapt, le recunoastem - am inteles cum e posibil ca acei copiii mici sa invete sa citeasca cu metoda Doman (prin flashcarduri) la o varsta foarte frageda (la 1-2 ani). De fapt, prin aratarea succesiva a flashcardurilor este stimulata exact a 3-a zona a creierului despre care se vorbeste in paragraful de mai sus. Ulterior, cand vor mai creste, acesti copii vor ajunge sa isi extraga (singuri sau cu ajutor) regulile fonetice pentru a invata sa decodifice si cuvintele pe care nu le recunosc, sau care sunt mai complicate.
De asemenea, in acest articol pe care il stiu de la Raluca, explica foarte bine:
"A
note on teaching phonics: a child with an auditory digit span of less
than 6 will probably not be successful at learning to read using
phonics. This is because the child cannot hold the auditory pieces in
his brain long enough to figure out what the word is. So, until the
child has an auditory digit span of 6 or better, we recommend teaching
sight words while the auditory processing is being improved. Once it
comes in, phonics is taught quickly and easily and the reading takes
off. Trying to do this prematurely frustrates you and the child. "
Cu alte cuvinte, unii copii sunt imaturi din punct de vedere a procesarii auditive pentru a intelege si citi cu fonice, insa vor beneficia de la invatarea prin invatarea cu flashcards, sa retina vizual cuvintele intregi, urmand ca in timp sa se urmareasca dezvoltarea procesarii lor auditive.
Desigur, nu (mai) pot aplica in totalitatea pe fiica-mea aceasta metoda Doman - pentru a va arata daca functioneaza sau nu, de la zero -- insa am toata convingerea ca Ecaterina, fetita speciala a Ralucai (care urmeaza programul NACD bazat pe regulile Doman) ne va demonstra ca functioneaza!
Cartea despre Metoda Doman se numeste 'How to Multiply Your Baby's Intelligence' si o gasiti pentru a o citi si descarca gratuit aici. Pe mine m-a fascinat indeosebi sectiunea dedicata invatarii timpurie a limbilor straine - despre capacitatea incredibila a copiilor mici de a invata cu usurinta mai multe limbi straine cand sunt expusi zilnic la ele - si m-a inspirat sa incerc limba franceza cu I. A fost o idee foarte buna, I. a fost si este foarte receptiva. Despre invatarea timpurie a limbilor straine am scris in aceasta postare.
Veti gasi mai multe informatii despre metoda Doman pe blogurile Ralucai si a Andreei.
Sper ca va sunt de folos aceste informatii, eu le gasesc foarte interesante si folositoare, ca de altfel tot ce inseamna invatarea timpurie!
Daca aveti intrebari si credeti ca ma pricep sa raspund, lasati un comentariu!
Excelent articolul, foarte folositoare trimiterea spre cartea lui Glen Doman- eu o citesc acum si sunt foarte incantata de ea. Si eu vreau sa incep cu S. prin metoda flashcard-urilor.
ReplyDeleteRaluca, ma bucur ca gasesti articolul folositor. Abia astept sa vad cum va evolua S. prin aceasta metoda!
DeleteDesi recunosc eficienta flashcardurilor in cazul anumitor copii, eu nu sunt de acord deloc cu folosirea exclusiva a lor, ci doar ca suport ajutator in invatarea limbajului.
ReplyDeleteCititul cu sens pe care il propovaduiesc se bazeaza pe retele neurologice formate de-a lungul copilariei din experiente reale petrecute in lume, iar parintii pot oferi aceste experiente copilasilor punand astfel fundatiile abilitatilor de citire.
Un alt lucru pe care parintii il pot face este sa modeleze, adica sa citeasca ei insisi de fata cu copiii lor.
Iar cel mai bun predictor al cititului tine de timpul pe care il petrec parintii citind copiilor din carti.
Luci, eu iti inteleg perfect punctul de vedere. Eu i-am citit mult I.-nei (la cererea ei), si inca ii citesc, zilnic. Si stiu ca asta a ajutat-o mult - vad ca atunci cand citeste cate ceva pe o pagina, se uita la imagine, incearca si sa deduca - deci absolut, sa inteleaga sensul a ceea ce citeste.
DeleteEu nu am incercat sa spun ca metoda cu flashcards e cea mai buna si ca ar trebui folosita exclusiv --- ci am incercat sa scriu despre nelamuririle mele initiale cu privire la aceasta metoda - eu nu am inteles cum poate functiona, mai ales la copii asa mici, si mai ales, de ce pe fiica-mea nu o interesa. Acum, in sfarsit, m-am mai luminat :) Si articolul citat mai spus spune ca in anumite conditii se recomanda flashcardurile, urmand ca ulterior, cand copilul e pregatit, sa invete phonics.
Fiica mea a invatat sa citeasca (atat cat stie acum) cu metoda Montessori - a parcurs Pink Reading si o buna parte din Blue Reading - si recomand tuturor aceasta metoda -- insa cred ca se poate aplica cu succes si metoda flashcardurilor, dupa cum am spus, in anumite conditii, si dupa necesitati.
Stiu, Adina, nici eu nu contest metoda. Iar ceea ce spui tu are sens si este in total acord cu ce simt eu.
DeletePe fetita ta noi o admiram tare mult, este exemplul perfect despre cum un copil poate sa-si atinga maximul de potential stimulat corect la timpul potrivit.
Pentru noi ati fost de la inceput, alaturi de alte mamici si pici un exemplu minunat!
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteHi, I accidentally deleted your comment and I apologize for that :( You left me a comment about your child learning to read using Little Reader -- if you come back to the blog, please comment again and tell us the story. Again, I apologize.
Deletefoarte interesant aceasta metoda
ReplyDeleteam tot citit despre ea in ultima vreme
eu am aplicat cu Daria metode diferite, in functie de cum am "simtit" eu ca o tenteaza pe ea: cartonase, lecturare de carti, jocuri cu litere/cuvinte....
am ajuns la concluzia ca citeste pentru ca vrea ea si pentru ca simte nevoie
e adevarat ca are tendinta sa "memoreze" cuvinte :D si sa le redea imediat ce regaseste pattern-ul
de ajutor sunt si jocurile de comunicare: scris/citit/ concurs "cine citeste" primul....