Sunday, May 3, 2015

Cum sa le oferim copiilor nostri cunoastere enciclopedica / How to give your child encyclopedic knowledge

Cand am aflat despre metoda Doman de educatie timpurie a copiilor, am fost impresionata de rezultatele avute in a-i invata pe copii devreme cititul si matematica. Am citit in cartea lui Glenn Doman - How to Multiply your Baby's Intelligence - ca, copiii sunt genii lingvistice, absorbing cu usurinta mai multe limbi straine, daca sunt expusi la ele de mici, intr-un mod placut si atractiv pentru ei.
Cartea o gasiti gratuit de descarcat pt Scribd - How To Multiply Your Baby's Intelligence - si v-o recomand din toata inima tuturor celor care aveti copii mici, sub 6 ani. E o lectura deosebita, informatii noi, sunt sigura, pentru majoritatea parintilor.
Insa nu despre citirea timpurie sau despre limbi straine vreau sa amintestesc acum, ci despre un alt aspect pe care Glenn Doman il atinge in cartile lui - cunoasterea enciclopedica, cum o numeste el, sau cultura generala, cum am numi-o noi. Am aflat despre copiii mici care sunt dornici sa asimileze cat mai multe despre lumea in care traiesc - si vor invata orice le este prezentat intr-un mod simplu, clar si pozitiv. Cum recomanda el sa ii invatam pe copii mici - sub 6 ani, si mai ales pe cei sub 3 ani? Prezentandu-le carduri de informatii - bits of intelligence le numeste el si le descrie in capitolul How to Give Your Baby Encyclopedic Knowledge, din cartea mai sus amintita, How To Multiply Your Baby's Intelligence .

Un articol foarte bun pe aceasta tema este cel scris pe Proffesional Mothering -Encyclopedic Knowledge.Si am gasit si un video a lui Glenn Doman, in care ne poveste pe scurt despre acest aspect al programului sau. O colectie de carduri am vazut aici Picture cards - Doman Mom. Veti gasi pe acest alte aspecte ale programului Doman pentru bebelusi, program pe care il face adaptat acasa si Raluca - Caiet Pentru Scoala de Acasa. Informatii mai multe, discutii, dar si carduri de descarcat se gasesc pe forumul Brillkids.

Eu nu am folosit picture cards dupa metoda Doman pentru simplul motiv ca atunca cand I. era mica nu stiam despre aceasta metoda de early learning. Am folosit insa cartonase Montessori si desigur, carti.

Pentru ca o alternativa foarte buna la carduri sunt cartile -  mai ales pentru copiii care au rabdare sa li se citeasca - cartile variate, alese atent, ilustrate, care acopera cat mai multe domenii, nu doar carti de povesti, ci si carti despre natura, stiinta, arta, muzica, istorie etc.
Chiar daca nu sunt ieftine, cartile constituie nu numai o sursa valoroasa de informatii, dar si puncte de plecare in a investiga alte domenii, a face legaturi, conexiuni intre informatii deja cunoscute etc.

Spre exemplu, o carte pe care eu o apreciez mult tocmai pentru potentialul ei de a deschide alte cai, de a incita curiozitatea copilului si a face sa isi doreasca sa investigheze mai mult domenii care pana acum nu ii erau la indemana - este Lift-the-flap General Knowledge de la editura Usborne.
De fapt, multe din cartile editurii Usborne ne sunt de folos pentru a oferi cunoastere enciclopedica copiilor nostri; am vazut seturi de carduri cu animale, pasari, copaci, insecte, etc, carti cu text usor si imagini reale (asa cum atat Doman cat si Maria Montessori recomanda).

Lift-the-flap General Knowledge (noi am primit-o de la Adina - Citeste cu Mine, reprezentant Usborne) mi se pare o resursa excelenta pentru copiii mai marisori (+6 ani), exact cu scopul de a dezvolta cultura generala a copiilor nostri, cunoasterea lor enciclopedica.
I. a fost foarte incantata la vederea cartii. A studiat-o cu mare atentie, iar apoi, seara de seara a stat cu ea in brate, curioasa ce e sub cele peste 135 de clapete, incercand sa descifreze cunostinte care ii erau noi, intrebandu-ma pe mine ce nu ii era clar, trecand in viteza peste ceea ce ea stia deja.
Cartea e in limba engleza, asa ca parintii trebuie sa fie pregatiti sa stea cot la cot cu copiii sa ii descifreze misterele - desigur o cale buna de a exersa limba engleza.


Cartea este impartita in mai multe sectiuni, fiecare pe doua pagini. Iata o parte din ele:

The Word
Living Things
When Did it Happen?
Am incercat sa fac un scurt video impreuna cu I, in care sa frunzarim impreuna aceasta carte, ca sa va faceti o idee mai buna despre ce se afla in interior.


La sfarsitul cartii sunt doua sectiuni care pun la incercare cunostintele dobandite de copil din carte.
Sectiunea True or False - se vede in video-ul de mai jos unde I. incearca sa afle raspunsul corect :)


Si sectiunea Can you match? unde copilul are de rezolvat mici probleme :)


Cartea am primit-o, dupa cum am spun, de la Adina, reprezentant Usborne - o gasiti pe FB la Citeste cu Mine - veti vedea la ea si alte carti interesante ale editurii Usborne, oferte, reduceri, etc.
Multumim Adina - Citeste cu Mine - pentru dar!

No comments:

Post a Comment