Monday, October 19, 2015

Algebra pe intelesul celor mici

Unul din cele mai interesante aspecte ale setului de matematica pe care il folosim este ca se pot introduce notiuni de algebra intr-un mod intuitiv, pe intelesul copiilor.

Astfel, daca il intoarcem pe 10 pe o parte, vom vedea ca nu are gradatii, deci practic, nu pot fi numarate unitatile - ii vom spune X, pentru ca nu ne dam seama cate unitati sunt pe partea neteda (poze mai jos).
In acelasi mod, daca vom intoarce patratul de 100 pe partea cealalta, vom vedea ca e neted, si nu puteam numara cate unitati sunt; mai observam ca daca punem pe X pe lungime si apoi pe latime, vom vedea ca patratul pe partea neteda are dimeniunea X ori X, adica X patrat.
Deci, avem doua notiuni noi, X si X patrat, si cel mai important, le vedem fizic, le tinem in mana, le numaram, construim cu ele etc.

Aveti mai jos cateva filmulete in care sunt definite X patrat si X.
Pe cel care prezinta aici il veti gasi la Crewton Ramone's House of Math, cu multe informatii, video-uri de prezentare etc.

Introducerea acestor notiuni facuta de Jerry Mortensen -


Un alt video introductiv in algebra -


Cum ne-am jucat noi pana acum?
Mai intai am introdus notiunile de X si X patrat, asa cum sunt prezentate in video-urile de mai sus.

Am adunat ceea ce e de acelasi fel - e simplu, intuitiv, copilul vede exact ce trebuie sa adune.


Construim expresii algebrice (pe care ulterior le vom descompune in factori) - formam un dreptunghi si vedem care sunt laturile.


Guess what's in the cup - este un joc pe care noi l-am jucat astfel (se poate adapta) - Am luat un numar si ne-am jucat 'ce numar se afla sub pahar' - de genul 8 + cat = 10. Ea inchidea ochii si eu il puneam pe 2 sub pahar, ea deschide ochii si trebuie sa spuna ce numar e sub pahar. Apoi l-am inlocuit pe acel numar necunoscut cu X si vrem sa ii aflam valoarea. Tranzitia catre X se face astfel foarte usor, in joaca.


Asa cum spuneam si in articolul precent, daca nu avem setul Mortensen de matematica, se poate lucra cu un set de Cuisinaire Rods (se poate lua de aici, dar si din alte locuri) impreuna cu un set in baza 10 (se poate achizitiona de exemplu de pe Omfal).
Daca alegeti aceasta varianta, pentru a avea blocurile pentru X si X patrat va trebui sa improvizati putin, aveti aici un exemplu cum se poate face aceasta, pe site-ul Education Unboxed (vi-l recomand din toata inima) - cum au facut ei pe X si pe X patrat.

Spor la joaca si la invatat!

(7 ani)

No comments:

Post a Comment