Mi-am dorit mult ca fetita mea sa invete limba engleza de mica, sa o invete usor, firesc, in paralel cu limba romana. Pentru aceasta am incercat sa ma informez in ce masura e posibil ca un copil mic sa deosebeasca cele doua limbi, sa nu le incurce, sa nu dezvolte intarzieri de limbaj etc, deoarece in anturajul meu, parerile erau impartite: unii sustineau ca un copil sa fie lasat sa invete limba materna pana la 3 ani si abia apoi sa adaugam alta limba, altii dimpotriva, sa mergem cu ambele limbi deodata, de la inceput.
Citind, mai mult pe internet, am aflat (inclusiv din filozofia Montessori) ca perioada optima de invatare a unei limbii straine este pana la 6 ani, incepand de la nastere, de fapt din perioada intrauterina. De ce? Pentru ca pana la 6 ani, copilul se afla in perioada senzitiva pentru limbaj. De fapt, intre 0-3 ani are loc achizitia limbajului, urmand ca intre 3-6 ani, sa aiba loc sedimentarea limbajului. In aceasta perioada de pana la 6 ani, copiii invata usor, creierul lor este setat pentru achizitia limbajului in mod firesc (nu-i asa ca noi nu am facut eforturi constiente pentru a invata limba romana cand eram mici?), si astfel vor prelua si o a doua limba, din mediu, in special daca sunt expusi zilnic la acea a doua (sau a treia, etc) limba. Dupa 6 ani, copiii nu mai prind asa usor sunetele specifice unei anumite limbi, nu mai prind asa usor accentul, efortul depus pentru invatare va fi gradual mai mare, si interesul poate mai scazut.
Iata, de exemplu, acest articol despre dezvoltarea limbajului. Dupa observatiile Mariei Montessori, perioada senzitiva de achizitie a limbajului este incepand din luna a 7-a intrauterin si pana la varsta de 6 ani. De acceea, in aceasta perioada, copiii vor invata mult mai usor o limba straina, decat oricand in alta perioada din vasta.
De asemenea, acest articol - How young children learn English as another language - mi se pare foarte interesant.
Un alt articol pe acceasi tema, care l-am citit recent este acesta: How Children Learn Language: What Scientists Say. Aici se recomanda varsta de pana la 5 ani, pentru invatarea usoara si cu accent bun a limbilor straine de catre copii. Iar aici, un scurt video cu parerea specialistilor despre achizitia limbilor straine.
Noi am inceput cu engleza cand I. avea un 1 an. Din experienta noastra, putem spune ca I. a facut bine distinctie intre cele doua limbi, nu le-a incurcat. A vorbit foarte corect, de la inceput, pronuntand toate sunete bine, inclusiv pe 'r'. Cand a inceput sa lege propozitii nu a amestecat defel cuvinte din ambele limbi in acceeasi propozitie. Nu au fost probleme, de fapt, de pe la 2 ani si doua luni a inceput sa o ia inaintea copiilor de varsta ei, si in limba romana. Am avut impresia ca stiind o a doua limba a ajutat-o si la dezvoltarea limbajului in prima limba. Deci, experienta noastra cu introducerea devreme a unei limbi straine a fost pozitiva!
Voi, de la ce varsta ati inceput sa introduceti o limba straina copiilor vostri? Mi-ar place mult sa aflu care a fost experinta voastra cu invatarea limbilor straine!
Tuesday, July 31, 2012
Saturday, July 28, 2012
Barefoot Books - carti si video-uri
Cartile de la Barefoot Books sunt minunate! De fapt, cred ca sunt cele mai frumoase carti care le-am vazut pana acum, ca si text, ilustratie, mesaj, tot! Le recomand din suflet tutoror celor care cauta carti in engleza pentru copii, cu singura mentiune ca nu stiu cum se pot comanda, decat direct de la ei, online. Noi am imprumutat cateva dintre ele pe rand, de la Biblioteca Babel Center.
Ne-au placut mult cele din seria 'Bear', cum e 'Bear on a Bike', pe care o puteti vedea online aici!
(Fac o paranteza, pe acest site, Reading is Fundamental, gasiti si alte resurse pentru invatarea englezei, pentru copii!)
Am observat de o vreme ca cei de la Barefoot Books au pus pe Youtube mai multe dintre cartile lor, sub forma video. Le vedeti aici! Sunt foarte frumoase, imaginile sunt ca si cele din carti, textul e acelasi! Apropo de text, este perfect pentru invatarea notiunilor de engleza, este ritmat si repetitiv, usor de urmarit si retinut!
Preferatele I-nei sunt: Walking through the Jungle si The Animal Boogie! Vi le recomandam cu drag!
Ne-au placut mult cele din seria 'Bear', cum e 'Bear on a Bike', pe care o puteti vedea online aici!
(Fac o paranteza, pe acest site, Reading is Fundamental, gasiti si alte resurse pentru invatarea englezei, pentru copii!)
Am observat de o vreme ca cei de la Barefoot Books au pus pe Youtube mai multe dintre cartile lor, sub forma video. Le vedeti aici! Sunt foarte frumoase, imaginile sunt ca si cele din carti, textul e acelasi! Apropo de text, este perfect pentru invatarea notiunilor de engleza, este ritmat si repetitiv, usor de urmarit si retinut!
Preferatele I-nei sunt: Walking through the Jungle si The Animal Boogie! Vi le recomandam cu drag!
De prin vacanta ... Manastirea Izbuc
Am fost zilele trecute la Manastirea Izbuc, cea mai veche manastire din Ardeal. E un loc deosebit, in muntii Codru Moma. Drumul e asfaltat pana in manastire. Un articol minunat despre Izbuc a aparut in Formula As. Am avut marea bucurie sa aflam in biserica mare doua racle cu sfinte moaste, de la mai multi sfinti, printre care si de la Sfantul Nectarie de la Eghina, si Sfantul Serafim de Sarov.
Iar ieri ... am avut din nou bucuria revederii cu parintii slujitori ai manastirii Izbuc, care au venit in Beius, hramul bisericii de la spital, de Sfantul Mare Mucenic si Tamaduitor Pantelimon. La invitatia parintelui paroh, au venit 5 dintre parintii slujitori pentru a participa la Sfantul Maslu, aducand cu ei icoana Sfantului Nectarie si racla cu sfintele moaste!
Iar ieri ... am avut din nou bucuria revederii cu parintii slujitori ai manastirii Izbuc, care au venit in Beius, hramul bisericii de la spital, de Sfantul Mare Mucenic si Tamaduitor Pantelimon. La invitatia parintelui paroh, au venit 5 dintre parintii slujitori pentru a participa la Sfantul Maslu, aducand cu ei icoana Sfantului Nectarie si racla cu sfintele moaste!
Sosirea Parintilor Slujitori de la Izbuc |
Cu Icoana Sfantul Nectarie si racla cu sfinte moaste |
Inchinarea la Sfintele Moaste |
Aprindem lumanari |
Impreuna cu Grandma, pe care o iubeste mult, mult! |
De prin vacanta ... Pestera Ursilor
Suntem in vacanta la bunici la Beius, in judetul Bihor. Daca in primele zile, am umblat pe strazi cercetand toti puii, cocosii, gainile, ratele, ba chiar si paunii din curtile vecinilor, am inceput sa facem si mici excursii prin imprejurimi - sunt multe obiective turistice in zona, foarte aproape de noi.
Azi am fost la Pestera Ursilor, la Chiscau. E foarte aproape de noi, in jur de 20 km. Multi turisti, chiar si straini. Mai multe detalii si multe poze din pestera, aici.
Azi am fost la Pestera Ursilor, la Chiscau. E foarte aproape de noi, in jur de 20 km. Multi turisti, chiar si straini. Mai multe detalii si multe poze din pestera, aici.
Pe drum |
Mama, pasarelele canta altfel decat acasa! |
Pisicute de jucarie cumparate de la tejghele. N-am scapat fara cumparaturi ... |
Ne jucam cu animalutele cumparate |
Mai trebuie si odihna, nu? |
Saturday, July 21, 2012
Language Learning: 5 Books a Day per Week (3) - French
Si, pentru ca de trei luni am introdus incet-incet si franceza in programul nostru zilnic (cu acordul si cooperarea I-nei, bineinteles!), incercam sa aplicam schema cu cele 5 carti zilnice pe saptamana, in franceza. Folosim carti imprumutate indeosebi de la Centrul Cultural Francez, cateva de la Biblioteca Judeteana pentru Copii si revistele ce le gasim la chioscurile de ziare. (Daca cunoasteti locuri de unde se pot comanda carti in franceza pentru copii, la preturi accesibile, chiar second-hand, va rog sa-mi spuneti! Multumesc!).
Legat de cele 5 carti alese, daca se intampla ca unele sa nu fie pe plac I.-nei, atunci nu insist, le citim o data si gata. Eventual le reluam ulterior la cererea ei. Cu 'forta' nu ii citesc, cand ceva nu o intereseaza, alegem altceva.
De exemplu, in video-ul de mai jos, I. 'lectureaza' una din cartile in franceza citite in aceasta saptamana, despre un pisoi pe nume Grigri. Am citit-o cam de 5-6 ori pana acum, la solicitarea I.-nei. O avem imprumutata de la Biblioteca Judeteana.
Legat de cele 5 carti alese, daca se intampla ca unele sa nu fie pe plac I.-nei, atunci nu insist, le citim o data si gata. Eventual le reluam ulterior la cererea ei. Cu 'forta' nu ii citesc, cand ceva nu o intereseaza, alegem altceva.
De exemplu, in video-ul de mai jos, I. 'lectureaza' una din cartile in franceza citite in aceasta saptamana, despre un pisoi pe nume Grigri. Am citit-o cam de 5-6 ori pana acum, la solicitarea I.-nei. O avem imprumutata de la Biblioteca Judeteana.
Friday, July 20, 2012
Language Learning: 5 Books a Day per Week (2) - Examples
Va povesteam in postul anterior despre regula celor 5 carti citite zilnic, timp de o saptamana, pe care eu o recomand mai ales in procesul de invatare a unei limbi straine de catre copil.
Mai jos sunt cateva exemple de carti care merg bine cu aceasta regula, de folosit la invatarea limbilor straine. Dupa cu spuneam, cartile vor avea preferabil caracter repetitiv, text putin, multe ilustratii, mai ales daca copilasul e mai la inceput cu acea limba straina. Cel putin una din carti e bine sa fie in versuri. Si cel mai bine e sa urmati interesele copiilor - daca au personaje preferate, cautati carti cu acele personaje, vor fi mai interesati sa urmareasca povestea lor. Discutati pe marginea imaginilor, puneti intrebari simple, faceti lectura placuta si interactiva!
Iata si exemplele (am adaugat link catre cele care se pot comanda online):
1. Dear Santa, de Rod Cambell. O carte superba, ca toate cartile de Rod Cambell. Povestea: un copilas ii scrie lui Mos Craciun sa-i aduca ceva special de Craciun. Iar Mos Craciun alege cate un cadou (care e ascuns sub 'lift-the-flaps' pe fiecare pagina), apoi se razgandeste, si alege altceva, pana in final alege cadoul perfect (nu va spun care e).
3. Polar Bear, Polar Bear, What do you Hear., de Bill Martin si Eric Carle. Sora cu Brown Bear, cartea are text simplu si repetitiv.
Iata si cartea citita, sa va faceti o idee:
4. Spot Bakes a Cake, de Eric Hill - Cartile cu Spot sunt perfecte pentru copii, sa-i ajute la invatarea englezei. De data aceasta textul nu e repetitiv, insa e simplu, usor de inteles si de dedus. Cartea e frumos ilustrata, cu 'lift-the-flaps', ceea ce face lectura mai interactiva, se pot pune intrebari, se poate discuta pe baza celor vazute si citite.
Adaug si desenul cu Spot care face un tort:
Si, in cele din urma - una din cartile noastre preferate:
5. We're Going on a Bear Hunt , de Michael Rosen - E o carte minunata, cu text repetitiv, copiii sunt incantati de ea!
Nu pun mai multe poze din aceasta carte, ci va las sa o vizionati mai jos, cartea e citita exact asa cum e in carte!
Am primit si noi linkul recent de la Daiana, multumim mult! (veti gasi pe blogul ei multe resurse pentru language learning pentru copii!)
In incheiere, iata un articol interesant, despre cum sa facem 'cititul' cat mai placut cu putinta!
Mai jos sunt cateva exemple de carti care merg bine cu aceasta regula, de folosit la invatarea limbilor straine. Dupa cu spuneam, cartile vor avea preferabil caracter repetitiv, text putin, multe ilustratii, mai ales daca copilasul e mai la inceput cu acea limba straina. Cel putin una din carti e bine sa fie in versuri. Si cel mai bine e sa urmati interesele copiilor - daca au personaje preferate, cautati carti cu acele personaje, vor fi mai interesati sa urmareasca povestea lor. Discutati pe marginea imaginilor, puneti intrebari simple, faceti lectura placuta si interactiva!
Iata si exemplele (am adaugat link catre cele care se pot comanda online):
1. Dear Santa, de Rod Cambell. O carte superba, ca toate cartile de Rod Cambell. Povestea: un copilas ii scrie lui Mos Craciun sa-i aduca ceva special de Craciun. Iar Mos Craciun alege cate un cadou (care e ascuns sub 'lift-the-flaps' pe fiecare pagina), apoi se razgandeste, si alege altceva, pana in final alege cadoul perfect (nu va spun care e).
Dupa cum vedeti, textul e repetitiv ... urmeaza aceeasi structura si pe urmatoarele pagini. Astfel e mai usor pt copil sa inteleaga si sa retina cuvinte si fraze intregi.
2. That's not My Princess, de Fiona Watt. O carte cu diverse texturi de atins, cu text simplu si, din nou, repetitiv. Sunt mai multe in aceasta serie. Textul e dupa modelul: 'That's not my princess. Her ... is too...', urmand sa descoperim pe ultima pagina care e printesa cautata.
Iata si cartea citita, sa va faceti o idee:
4. Spot Bakes a Cake, de Eric Hill - Cartile cu Spot sunt perfecte pentru copii, sa-i ajute la invatarea englezei. De data aceasta textul nu e repetitiv, insa e simplu, usor de inteles si de dedus. Cartea e frumos ilustrata, cu 'lift-the-flaps', ceea ce face lectura mai interactiva, se pot pune intrebari, se poate discuta pe baza celor vazute si citite.
Adaug si desenul cu Spot care face un tort:
Si, in cele din urma - una din cartile noastre preferate:
5. We're Going on a Bear Hunt , de Michael Rosen - E o carte minunata, cu text repetitiv, copiii sunt incantati de ea!
Nu pun mai multe poze din aceasta carte, ci va las sa o vizionati mai jos, cartea e citita exact asa cum e in carte!
Am primit si noi linkul recent de la Daiana, multumim mult! (veti gasi pe blogul ei multe resurse pentru language learning pentru copii!)
In incheiere, iata un articol interesant, despre cum sa facem 'cititul' cat mai placut cu putinta!
Tuesday, July 17, 2012
Language Learning: 5 Books a Day per Week (1)
Despre regula celor 5 carti pe saptamana am citit prima data pe blogul The Imagination Tree, in urma cu un an, cand I. avea in jur de 2 ani si jumatate, si am constat ca era ceva ce noi faceam deja, pentru invatarea limbii engleze.
Dupa cum veti vedea in acel post pe blog, specialistii in early education recomanda sa citim copiilor prescolari 5 carti pe zi, pe parcursul unei saptamani. Deci vom alege 5 carti (noi sau deja stiut de copil), pe care le vom citi copiilor, toate 5 cartile in fiecare zi pe parcursul unei saptamani, urmand ca, saptamana care urmeaza sa alegem alte 5 carti pe care sa le citim zilnic. Cartile se recomanda a fi, bineinteles, potrivit varstei si interesele copilului, ilustrate, frumoase, cu text nu prea mult, preferabil text repetitiv si ritmic. Se pare ca acest program are ca efect dezvoltarea de literacy skills la copiii prescolari, ceea ce le va fi de mare folos ulterior, la scoala. Copiii vor retine cartile, aproape pe de rost, vor invata vocabular nou, etc.
Ceea ce noi faceam deja (si ulterior am adaptat programul conform sfaturilor citite in acel articol) a fost sa citim zilnic mai multe carti in limba engleza. De fapt, incepand cu varsta de 2 ani si jumatate, I. a inceput sa stea sa asculte povesti mai cu interes si pe perioade mai lungi de timp. Am decis ca ii voi citi numai in limba engleza, si am reusit sa ma tin de hotarare. Si atunci, seara, la culcare (dar si la amiaza, inainte de somn), aveam la indemana 4-5 carti in engleza pe care le citeam. Ea le alegea in care ordine sa le citim. Si stateam cateodata 30 de min sau mai mult, citind in engleza. Cititul acesta a facut minuni la ea, in ceea ce priveste invatarea englezei. Si mai ales, urmand ulterior sfaturile legat de cele 5 carti pe zi, pe saptamana, am inceput sa caut la biblioteci/librarii etc carti noi, potrivite, ilustrate, cu text ritmat. Am facut eforturi ca in fiecare saptamana sa avem carti noi, pentru ca imi cerea mereu, carti noi. A invatat foarte mult vocabular nou, citind 5 carti noi pe saptamana! Si nu, nu mi-am permis mereu sa aibe la indemana cate 5 carti noi, insa mai ales in perioada 2,5 ani - 3 ani, acest program al nostru de citit a avut un randament maxim. Stia cartile pe de rost.
I-a placut sa stea sa citim, de fapt nu s-ar fi culcat nicicum fara sa citim inainte. Si chiar daca uneori cerea inca o carte si inca una, ajungand la 7-8 carti pe seara si ora 11 noaptea, am lasat-o. Oricand a cerut sa citim ceva, i-am citit, la orice ora.
Si acum citim, in fiecare zi. Poate mai putin, si nu chiar asa multe carti noi, pentru ca deja vorbeste engleza bine. Citim si recitim ce avem, deja am reusit sa ne adunam mai multe carti in engleza. La inceput a fost greu, greu de gasit cartile si scumpe, insa a meritat. Cartile si cititul zilnic!
Iata cateva exemple de carti cu text repetitiv si ritmat pe care noi le-am folosit.
Dupa cum veti vedea in acel post pe blog, specialistii in early education recomanda sa citim copiilor prescolari 5 carti pe zi, pe parcursul unei saptamani. Deci vom alege 5 carti (noi sau deja stiut de copil), pe care le vom citi copiilor, toate 5 cartile in fiecare zi pe parcursul unei saptamani, urmand ca, saptamana care urmeaza sa alegem alte 5 carti pe care sa le citim zilnic. Cartile se recomanda a fi, bineinteles, potrivit varstei si interesele copilului, ilustrate, frumoase, cu text nu prea mult, preferabil text repetitiv si ritmic. Se pare ca acest program are ca efect dezvoltarea de literacy skills la copiii prescolari, ceea ce le va fi de mare folos ulterior, la scoala. Copiii vor retine cartile, aproape pe de rost, vor invata vocabular nou, etc.
Ceea ce noi faceam deja (si ulterior am adaptat programul conform sfaturilor citite in acel articol) a fost sa citim zilnic mai multe carti in limba engleza. De fapt, incepand cu varsta de 2 ani si jumatate, I. a inceput sa stea sa asculte povesti mai cu interes si pe perioade mai lungi de timp. Am decis ca ii voi citi numai in limba engleza, si am reusit sa ma tin de hotarare. Si atunci, seara, la culcare (dar si la amiaza, inainte de somn), aveam la indemana 4-5 carti in engleza pe care le citeam. Ea le alegea in care ordine sa le citim. Si stateam cateodata 30 de min sau mai mult, citind in engleza. Cititul acesta a facut minuni la ea, in ceea ce priveste invatarea englezei. Si mai ales, urmand ulterior sfaturile legat de cele 5 carti pe zi, pe saptamana, am inceput sa caut la biblioteci/librarii etc carti noi, potrivite, ilustrate, cu text ritmat. Am facut eforturi ca in fiecare saptamana sa avem carti noi, pentru ca imi cerea mereu, carti noi. A invatat foarte mult vocabular nou, citind 5 carti noi pe saptamana! Si nu, nu mi-am permis mereu sa aibe la indemana cate 5 carti noi, insa mai ales in perioada 2,5 ani - 3 ani, acest program al nostru de citit a avut un randament maxim. Stia cartile pe de rost.
I-a placut sa stea sa citim, de fapt nu s-ar fi culcat nicicum fara sa citim inainte. Si chiar daca uneori cerea inca o carte si inca una, ajungand la 7-8 carti pe seara si ora 11 noaptea, am lasat-o. Oricand a cerut sa citim ceva, i-am citit, la orice ora.
Si acum citim, in fiecare zi. Poate mai putin, si nu chiar asa multe carti noi, pentru ca deja vorbeste engleza bine. Citim si recitim ce avem, deja am reusit sa ne adunam mai multe carti in engleza. La inceput a fost greu, greu de gasit cartile si scumpe, insa a meritat. Cartile si cititul zilnic!
Iata cateva exemple de carti cu text repetitiv si ritmat pe care noi le-am folosit.
Subscribe to:
Posts (Atom)